Zupa krem z pomidorów 

Zupy krem to coś co odkrywam od kilku lat – zaczęło się od niewinnej brokułowej, gdy 4 lata temu nie chcialo mi się iść po resztę warzyw i powstał krem z brokuła i ziemniaka. Okazało się że to całkiem zjadliwe (a z fetą i grzankami paprykowymi wspaniałe). Dziś przepis na zupę krem z pomidorów. I to nie bylejakich, bo pysznych, polskich malinówek dojrzewających na słonecznej działce moich rodziców 🙂 

Składniki na 4 porcje: 

– 2 kg pomidorów (dojrzałych)  

– olej do podsmażenia warzyw 

– 2 marchewki 

– pietruszka 

– 2 cebule

– ząbek czosnku 

– 0,5 l wody

– przyprawy: bazylia, sól, pieprz, ostra papryka, cukier trzcinowy

Do podania: 

– mozzarella

– pomidorki koktajlowe, podsmażane na oleju kokosowym

– czosnkowe grzanki z chleba żytniego

Przepis:

Pomidory zalewamy wrzątkiem do sparzenia. W międzyczasie cebulę, pietruszkę, marchewkę obieramy, kroimy i wrzucamy do garnka na rozgrzany olej. Po chwili dodajemy drobno pokrojony ząbek czosnku. Gdy warzywa zmiękną dolewam wodę i garnek przykrywam żeby mogły się dalej dusić. Sparzone pomidory obieramy ze skórek, kroję na pół i wykrawam zdrewniałe środki. Dodaję pomidory do wywaru warzywnego i zostawiam na dwadzieścia minut pod przykryciem. 

Następnie odkrywam zupę i zostawiam na ok 20-30 minut do odparowania. Gdy zupa odparuje studzę ją i miksuję. Następnie podgrzewam i doprawiam – u mnie to 3 łyżeczki cukru, odrobina soli i pieprzu, ćwierć łyżeczki ostrej papryki i półtorej łyżeczki suszonej bazylii. Zupa jest pyszna, niesamowicie pomidorowa i sycąca. 

Przepis na szybkie grzanki – potrzebne są nam tylko trzy rzeczy, olej kokosowy, kilka kromek chleba i ząbek czosnku. Ząbek przeciskam przez praskę, przeciśnięty rozsmarowuję po chlebie. Rozgrzewam olej i podsmażam grzanki do zrumienienia. Podaję z podmażonymi pomidorami koktajlowymi i pokrojoną mozzarellą. Można podawać też z kleksem śmietany i świeżą bazylią. 

Tarta/quiche z kurkami

Uwielbiam tarty, słodkie, słone, są super pomysłem na obiad, deser, kolację. Sama forma też zawsze wywołuje „wow” u niejednego gościa. A skoro teraz sezon na kurki, nie pozostaje nic innego niz zabrać się do roboty 😁 

Ciasto na tartę jest bez glutenu i bez laktozy. Natomiast sama masa z lenistwa jest już z laktozą, ale wystarczy wymienić śmietanę na jogurt grecki bez laktozy i osiągniemy 100% bezlaktozowości ☺️ 

Składniki na kruche ciasto:

– 200 g mąki (u mnie miks mąki owsianej bezglutenowej, kukurydzianej i ryżowej) 

– 100 g masła bez laktozy 

– 1 jajko 

– sól 

– kilka łyżek letniego mleka do osiągnięcia odpowiedniej konsystencji. 

W misce zgniatamy razem mąkę, masło i jajko, soląc ciasto. Pod koniec dodajemy po trochę mleko aż do osiągnięcia odpowiedniej konsystencji. Gotowe ciasto wkładam do woreczka i wrzucam do zamrażarki na ok 30 minut. 

Piekarnik nagrzewam do 190°. Formę na tatę natłuszczam masłem, wklejam ciastem dno i boki. Ciasto nakłuwam widelcem, wstawiam do piekarnika na ok 12-15 minut, do podopiecznia się. 

Masa śmietanowa z kurkami: 

– 200 g kurek

– cebula

– ząbek czosnku (lub więcej, jeśli jesteście wielkimi fanami czosnku) 

– 200 ml śmietany 18%

– 200 ml jogurtu naturalnego 

– 3 jajka

– 100 g sera żółtego 

-łyżeczka mąki kukurydzianej

– sól, pieprz, gałka muszkatołowa  do smaku 

Cebulę kroimy w drobną kostkę, podsmażamy na maśle/oleju. Kurki kroimy na mniejsze kawałki, wrzucamy do podsmażonej cebuli, dodajemy przeciśnięty przez praskę lub drobno posiekany ząbek czosnku. Kurki puszczą wodę, więc podsmażamy je tak długo, aż płyn nie odparuje (ok. 10 minut) uważając przy tym żeby ich nie spalić. Doprawiam solą i pieprzem. 

W misce obok mieszamy masę śmietanową: wrzucam śmietanę, jogurt, wbijam jajka, ser kroję drobno, dodaję mąkę, masę doprawiam. 

Na podopieczny spód wylewam masę, następnie rozkładam nadzienie kurkowe. Polecam dodać do tarty pomidorki koktajlowe, koniecznie przecięte w pół i ułożone środkiem do góry. Tak przygotowaną tartę/quiche zapiekam jeszcze 35-45 minut aż do ścięcia się masy śmietanowej. 

Smacznego! 

Bananowe pancakes – najprostsze

Każdy użytkownik instagrama, który śledzi kilka kont wie że to kopalnia inspiracji. Te placuszki pojawiły się już chyba ka każdym koncie o tematyce zdrowej żywności, fit, czy super food. Są mega szybkie w przygotowaniu i 3 – składnikowe. 

Składniki: (u mnie z dwóch porcji, wystarczy wszystko zmniejszyć o pół i robi się porcja jednoosobowa) 

– 2 banany 

– 2 jajka 

– 6 łyżek mąki (u mnie miks ryżowej i kukurydzianej) 

Wszystkie składniki mieszamy – ja do tego używam blendera, 10 sekund i masa gotowa 🙂 placuszki smażymy na rozgrzanym oleju kokosowym. Smacznego!